Milan Paulus: "Ik hoop dat de koersen op de weg snel terug starten, ik ben geen online renner"

Door Kurt Vermeerbergen op 22 May 2020 - 20:03
Printvriendelijke versie

Milan Paulus behaalde vorig jaar in zijn laatste jaar als junior drie zeges na een moeilijke seizoensstart. Milan tekende in het najaar van 2019 een contract bij het SEG racing academy en voelt er zich thuis. De eerstejaars belofte staat te popelen om terug te starten op de weg.

1. Hoe kijk je terug op vorig seizoen ? Wat waren de hoogtepunten en wat was je grootste teleurstelling?
Het voorjaar was voor mijzelf een rampstart door problemen met mijn heup. Ik reed niet de uitslagen dat ik verwacht had van mezelf en dat woog na anderhalve maand wel zwaar in het kopje. Maar door geen druk en het vele vertrouwen van mijn ploeg en trainer kon ik in alle rust verder hard blijven werken richting de goede vorm en een zo goed als pijnloze heup. Vanaf het Pk tijdrijden ging alles perfect. Ik kon eerst mijn provinciale titel verlengen. Kort erna werd ik 2e in het eindklassement van de ster van Zuid-Limburg op 14 sec van de eindwinnaar die ook de ronde van Vlaanderen had gewonnen. Dat was de eerste keer dat ik echt merkte da ik mee kon met de wereldtop. Op het BK tijdrijden moest ik bevestigen wat ik vorig jaar had laten zien, toen werd ik 3e na Remco Evenepoel en Ilan Vanwilder. Uiteindelijk word ik tweede achter de tijdritspecialist Lars vanryckegem. Ik won ook de de klimkoers Vresse sur Semois wat voor mij toch wel 1 van de zwaarste wedstrijden in België is. In Frankrijk in de ronde van Valromey doe ik vanaf dag 1 mee voor de eindzege. Ik kan de sprinttrui mee naar huis nemen en ik word 3e in het algemeen klassement. Iets erna trokken we met de nationale selectie naar Italië voor de giro de Luigiana. Ik kon er 2 keer 7e worden in een rit en uiteindelijk ook 7e in het algemene klassement. Dit was een loodzware ronde. Erna werd dan bekend dat ik mee naar Yorkshire mocht voor het WK. Natuurlijk ga je er met hoge verwachtingen naartoe maar bevestigen is niet altijd even gemakkelijk. Om dan uiteindelijk 10e te kunnen worden op een wereldkampioenschap was voor mij de kers op de taart van een mooi seizoen.

2. Hoe verliep de kennismaking met je nieuwe ploeg SEG Racing Academy?
Ik heb een tweejarig contract gekregen bij SEG racing academy. In mijn ogen de beste opleidingsploeg waar ik nu had kunnen zitten. Na mijn eerste kennismaking met de ploeg voelde ik mij er meteen thuis. Ze hebben een professionele aanpak maar tegelijkertijd kan je er ook nog jezelf zijn en kan het er op de momenten dat het kan er wat losser aan toe gaan. Ze doen alles voor hun renners en dat doet het een hechte groep worden. Ook van mijn ploegmaats heb ik al zeer veel geleerd. Er zitten natuurlijk al wat ervaren mannen bij en daar kan ik als jongetje nog serieus wat van leren. Op de stages in januari en februari was het voor mij dan ook niet altijd evident om mij niet te overtrainen als jonge gast, maar de staf en ook de ploegmaats zelf hebben ervoor gezorgd dat ik mezelf niet helemaal leeg reed.

3. Hoe kijk je terug op de eerste wedstrijden van het seizoen voor de uitbraak van het covid-19 virus?
Mijn eerste wedstrijd was Wanzele koerse. Meteen een profkermiskoers waar het voor mij dan toch al even serieus afzien was. Maar ik kon de wedstrijd goed eindigen in het peloton en had ook tijdens de wedstrijd nog wat werk voor de ploeg kunnen verrichten. Mijn tweede wedstrijd was Groningen. We wisten dat het er na een 30-tal km in waaiers zou liggen dus was het zeer nerveus. Ik zat op de juiste moment goed vooraan, maar door wat gedrum kom ik tegen 50 km/u in het gras te zitten en ging ik los overkop. Dan even moeten bekomen van de slag maar toch verder gereden. Ik kwam er buiten wat pijn aan de ribben, rug en middenrif goed vanaf maar kon niet terugkeren in het peloton dus koers gedaan.

4. Wat doe je in deze koersloze periode om je conditie op peil te houden?
Om mijn conditie nu op peil te houden koers ik redelijk wat op Zwift en rgt voor de intensiteit en ook doe ik nu veel stabiliteit en krachttraining. Maar zeker ook niet te veel want dat is nu niet aan de orde.

5. Je doet nu ook samen met de ploeg wedstrijden op Zwift.  Hoe verlopen deze?
Inderdaad in deze tijden doet onze ploeg er alles aan om deze periode toch vol te benutten. We doen koersen op rgt en Zwift. De eerste maand was dit nog wel fijn omdat je dat normaal niet veel doet maar na 3 maanden mag het koersen op de weg toch wel terug beginnen komen. Het is natuurlijk wel een zeer mooi alternatief maar ik ben geen topper in het online koersen.

6. Als de wedstrijden opnieuw worden gestart, wat zijn je doelen dan?
Echt van doelen kan ik niet preken als de wedstrijden terug starten. We weten nog niet hoeveel wedstrijden we nog zullen rijden en ook niet welke ik zal mogen rijden van de ploeg. Dit alles is nog wat afwachten.

7. Welke parcours liggen jouw het beste ?
De koersen zoals Luik Bastenaken Luik zouden mij wel moeten liggen. De korte steile klimmetjes. Maar eigenlijk doe ik toch het liefste de langere klimmen maar ik kan mijzelf geen pure klimmer noemen. Eerder wat allrounder want ook op een vlak parcours kan ik mijn mannetje wel staan.

8. Wat zijn je sterkste punten en welk zijn je zwakke punten? Hoe wil je deze zwakke punten wegwerken?
Mijn sterkste punt is denk ik echt hard rijden over een kilometer of twee, bergop of vlak. Ik kan ook wel een tijdrit rijden en wat klimmen maar zoals ik al heb gezegd, ik ben een veelzijdig renner die niet echt in 1 onderdeel uitblinkt maar ook niet in 1 onderdeel er compleet uit moet.

9. Je denkt eraan om deze winter actief te zijn op de piste. Waarom deze keuze? Ervaring mee en hoe was deze?
Ja, ik heb er al eens aan gedacht om in de winter op de piste te gaan rijden en zeker nu met deze situatie, maar natuurlijk niet op het hoogste niveau. Dit moet ook allemaal met de ploeg en trainer besproken worden voor zoiets zeker is. Ik heb in het verleden als eens op de piste gereden en dat beviel me wel.

10. Welke onderdelen zouden je moeten liggen en waarom?
Ik denk dat de afvalling en de ploegkoers mij wel moet liggen. Een vriend heeft namelijk al gevraagd om dit samen eens te doen.

Gerelateerde artikels

Zondag is er de eerst wedstrijd van de topcompetitie voor nieuwelingen in Vezin. Voor de provincie Limburg is Milan Paulus één van de geselecteerde renners. We vuurden volgende vragen op de renners af: Wat verwacht je van de eerste wedstrijd van de topcompetitie? Gaat het klassement/trui een doel...
Milan Paulus keert huiswaarts van de Tour de valromey met de rode trui. In het algemeen klassement eindigde hij 3e waardoor hij 2e Belg is. "De rode trui was niet mijn doel want ik kwam voor het klassement. Maar toen ik de eerste dag vroeg in de vlucht kwam te zitten en er bonificatieseconden...
Milan Paulus zal volgend seizoen rijden voor de Nederlandse formatie SEG in zijn eerste jaar als belofte. "Seg heeft een zeer professionele werking en dat zie je ook aan hun resultaten. Ook het programma dat ze rijden sprak me heel fel aan met tal van buitenlandse rondes. Ik krijg er ook...
Milan Paulus is vandaag uit de Vredeskoers gestapt met pijn aan zijn knie. Voor de sympathieke Limburger was dat een zware beslissing want hij had van de Vredeskoers zijn hoofddoel gemaakt. "Van de nationale ploeg kreeg ik te horen dat ik mee mocht gaan naar de Orlens cup in Polen en tour de...
Milan Paulus mocht vandaag het zegegebaar maken in het Brabantse Neerwinden. Hij kon mede door de hulp van zijn ploeggenoot Axel de Kinder solo wegrijden en zo met een kleine voorsprong over de finish te komen. Het is voor Milan zijn allereerste zege ooit. "Ik ging eigenlijk naar deze...
Branko Huys, Milan Paulus, Matthew Rice en Cédric Van Raemdonck worden belofte in het Lotto Soudal Development Team. Branko Huys (20, Waasmunster) werd vorige maand vierde op het BK tijdrijden in Koksijde, waar Lotto Soudalrenner Lennert Van Eetvelt kampioen werd. Branko Huys was als nieuweling...