Victor Campenaerts: “Kaalscheren voor de teamgeest”

Door Kurt Vermeerbergen op 2 Apr 2019 - 16:55
Printvriendelijke versie

In de aanloop naar de werelduurrecordpoging geeft Lotto Soudal twee keer per week een inkijk in de voorbereiding van Victor Campenaerts. Enerzijds vertelt Victor over de aanloop, anderzijds gaan we telkens dieper in op een specifiek thema.

Victor Campenaerts: “Kaalscheren voor de teamgeest”
“Ik moet zeggen dat de aanpassing heel vlot verloopt. Het was de bedoeling om tijdens de volledige reis van quasi 24 uren wakker te blijven, om de eerste nacht in Mexico meteen goed te slapen, en dat is gelukt. Ook de voorbije nachten sliep ik goed; ik voel me fris en monter. Aguascalientes ligt op een hoogte van 1800 meter, vergelijkbaar met Namibië, waardoor ik ook op dat vlak geen aanpassingsproblemen ken. Maar ’s nachts slaap ik op een gesimuleerde hoogte van 3000 meter, waardoor ik mijn lichaam de tijd moet geven om te acclimatiseren en niet meteen al te zware trainingen mag inlassen.”

“De eerste dagen ben ik op training nooit buiten mijn comfortzone geweest. Het was een ideale periode om de piste te leren aanvoelen en ik merk nu al dat ik veel betere lijnen rijd dan tijdens mijn test in Grenchen. De komende veertien dagen is het uiteraard de bedoeling nog verder progressie te boeken op dat vlak. Gisteren deed ik enkele testen met staande en vliegende start, vandaag staat er een duurtraining op het programma en morgen is er een rustdag. Daarna komen we stilaan in werelduurrecordmodus met enkele heel specifieke trainingen. Om de teamgeest te bevorderen, denken we er over na om ons allemaal kaal te scheren, maar we zijn benieuwd in welke mate Kevin De Weert dat zal zien zitten, die hier binnen enkele dagen aankomt…”

Pistefiets op maat gemaakt
In functie van de aanval op het werelduurrecord werd door Ridley Bikes een pistefiets ontwikkeld, volledig op maat van Victor. Toon Wils, ingenieur bij Ridley Bikes, geeft tekst en uitleg.

Toon Wils: “Voor het ontwerp van de pistefiets werd er verder gebouwd op de Ridley Arena TT, een achtervolgingsfiets die voor het eerst werd ontwikkeld in functie van de Olympische Spelen in Rio. Die fiets verschilt aanzienlijk met diegene waarmee Victor zijn tijdritten afwerkt. Zo zijn er geen versnellingen en remmen, wat de fiets nog een stuk lichter en aerodynamischer maakt. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van twee volle wielen en ook de voorvork is aangepast omdat er geen remmen voorzien zijn. Het stuur zal hij enkel de eerste tien à vijftien seconden nodig hebben om zijn kruissnelheid te bereiken en werd dus ook vanuit aerodynamisch oogpunt smaller gemaakt.”

“De fiets is ontwikkeld in constant overleg met Victor. Zo is het frame volledig op maat gemaakt zodat hij dezelfde positie aanhoudt als die op de weg. Eens in de beugels – die ook samen met hem op maat werden gemaakt – zou hij geen verschil mogen voelen. Voor de tandbladen vooraan en de kroontjes achteraan freesden we verschillende groottes. Zo kan Victor de best mogelijke verhouding zelf kiezen. Het knalrode design met witte accenten werd omwille van de match met het teamoutfit ook door de Europese tijdritkampioen gesuggereerd. Zelf voegden we nog wat bijkomende accenten toe. Zo verwijzen de streepjes op de zitbuis en de cijfers één tot en met twaalf op de bovenbuis naar de klok. De ‘done in 60 minutes’ vooraan op de bovenbuis is een knipoog naar de film ‘Gone in 60 Seconds’ en ook de hashtag #VocSnor kon natuurlijk niet ontbreken.”

Foto: Ridley Bikes/Lotto Soudal