Milan Fretin: "Hopelijk kan ik een paar mooie resultaten neerzetten"

Door Kurt Vermeerbergen op 15 Apr 2021 - 13:00
Printvriendelijke versie

Milan Fretin is één van de nieuwe renners van het Development team van Lotto Soudal. Net als veel van zijn leeftijdsgenoten wacht hij nog steeds op zijn eerste koers van het seizoen. Een lichtpunt in dit alles is de International Belgian Track Meeting te Gent waar hij dit dit weekend één van de deelnemers is in de beloftencategorie.

1.  Hoe zag je voorbereiding eruit op het wegseizoen 2021 tot nu toe?
De voorbereiding is goed verlopen. Ik ben 5 weken gaan trainen in Spanje  en was helemaal klaar voor het nieuwe wegseizoen. Jammer genoeg onthoudt corona ons nog steeds om wedstrijden te kunnen rijden.

2.  Je maakte dit seizoen de overstap naar het Development team van Lotto Soudal. Hoe was de kennismaking met de ploeg?
Een fijne kennismaking met een topteam. Wederom gooide corona alles in de war. Normaal zouden we in januari 2 weken op groepsstage in Spanje geweest zijn, afgelast. Ik was al 3 weken daar en zou de stage aan elkaar koppelen. We hebben al een paar groepstrainingen gehad en eind opril gaan we op mini-stage.

3. Hoe verliep de voorbereiding naar de pistemeeting? Kon je veel gaan trainen op de piste in Gent?
Op dinsdag en donderdag liepen de pistetrainingen door. Waar ik kon, heb ik deelgenomen.

4. Welke onderdelen rij je en van welke verwacht je het meeste en waarom?
Bij de U23 rijd ik de Scratch, Puntenkoers en de Madison met Tuur Dens en bij de Elite rijd ik het Omnium. Verwachtingen zijn moeilijk te voorspellen. Conditie is zeker goed maar piste is een heel ander gegeven dan op de weg dus afwachten.

5. Wanneer zal je na het weekend tevreden zijn?
Als ik een goed gevoel heb overgehouden en hopelijk met een paar mooie resultaten, dan zal ik tevreden zijn.

6. Hoe ziet je verdere toekomst eruit op de piste?
De trainingen met de nationale ploeg blijf ik zeker doen. Het zal ook een beetje afhangen van het wegprogramma van Lotto. Er zullen keuzes moeten gemaakt worden.

7. Als het wegseizoen hopelijk binnenkort start, wat zijn je doelen?
Hopelijk mogen we nog een mooi seizoen rijden met mooie uitslagen. Ik wil vooral veel kennis opdoen gezien er vorig jaar ook niet veel gekoerst is. Één van mijn doelen is te mogen deelnemen aan het WK in eigen land.

8. Wanneer zal je een tevreden renner zijn in oktober?
Als ik nog een goed wegseizoen met veel wedstrijden mag rijden zal mijn seizoen geslaagd zijn.

Gerelateerde artikels

Op de eerste dag dat de junioren in actie kwamen tijdens het Belgisch kampioenschap op de piste wist Milan Fretin zowel het keirin als de puntenkoers te winnen. "Vandaag moesten er 2 disciplines afgelegd worden. Beginnen deden we met de kwalificaties van de keirin, waar ik bij de eerste 3 was...
Milan Fretin heeft de eerste topcompetitie wedstrijd van het seizoen gewonnen in Vezin.  "Een ontsnapping van 6 man waaronder Wouter de Cleen fietsten een voorsprong van 40 seconden bijeen. Iets later sloten bij deze leiders nog eens 4 man aan.De voorsprong schommelde tussen de 20 en...
Milan Fretin is dit seizoen de grote slokop bij de nieuwelingen op de piste. Vandaag behaalde hij zijn 5e Belgische trui. "Vandaag stond het BK Sprint op het programma. Ik ben er zonder grote verwachtingen naartoe gegaan. Door mijn BK trui van gisteren met bijhorend feestje achteraf, begon ik...
De 4e editie van Nokere Koerse voor juniores werd gewonnen door de Brit Alex Haines. De Ier Finley Newmark eindigde als tweede. Milan Fretin finishte als derde en was onze beste landgenoot. "In de 15e km is er een valpartij met 20 man waar ik bij ben. Gelukkig geen blessure maar mijn fiets...
Milan Fretin (eerstejaars belofte) en Siebe Deweirdt (tweedejaars junior) vormen een koppel op de piste tijdens de zesdaagse van Rotterdam. Vandaag konden de twee de madison op hun naam schrijven. "Het was zoals de voorbije dagen een zware wedstrijd waarin we terug veel hebben dichtgereden en...
De liefde voor snelheid en twee wielen zit diep geworteld bij Milan Fretin. “Mijn grootvader en mijn vader waren allebei wielrenners. Net als zij heb ik altijd gehouden van alles met twee wielen dat snel gaat. Ik moest altijd een stuur en een helm hebben.” Het is een passie die al op...