Han Devos nam afscheid van de cross in Alsemberg: "Nu mijn klimcapaciteiten verbeteren voor mijn wegseizoen"

Door Kurt Vermeerbergen op 30 Oct 2017 - 21:09
Printvriendelijke versie

Han Devos nam zaterdag definitief afscheid van het veld. In Alsemberg reed hij zijn allerlaatste cross ooit waar hij eindigde op een verdienstelijke 7e plaats. Han zal zich vanaf nu volledig richten op de weg.

1. Je werkte afgelopen weekends 2 crossen af, Eversel en Alsemberg. Deze laatste zal de geschiedenis ingaan als de allerlaatste cross van Han Devos. Was dit een speciaal gevoel? Hoe kijk je terug op deze twee laatste crossen? Ja, ik heb vorige zomer geen volledig wegseizoen afgewerkt omdat ik de winter hiervoor nog een volledig crossseizoen had betwist. Hierdoor ben ik pas eind april begonnen en had ik de laatste weken van het wegseizoen de indruk dat ik nog niet op was. In overleg met mijn trainer hebben we dan beslist om enkele crossen te rijden, gewoon voor het plezier omdat ik het natuurlijk nog altijd graag doe. Mijn laatste cross voor deze twee was de superprestige in Middelkerke eind vorige veldritwinter en daar had ik echt een slechte dag met een slechte uitslag tot gevolg en zo wilde ik niet stoppen. Eversel beschouwde ik meer als een wedstrijd om er even terug in te komen, maar in Alsemberg wilde ik er wel wat van maken. Als 7e eindigen als je weet dat ik pas 40e het veld indraaide en net de duimen moeten liggen voor een podiumplek op het PK, daar kan ik vrede mee nemen als men laatste cross ooit.

2. Wat waren voor u de hoogtepunten in de cross de afgelopen jaren? De twee keer dat ik vierde werd op het BK en natuurlijk de nationale selecties met als hoogtepunt het WK Tabor, dat is toch iets speciaals wat me altijd zal bijblijven.

3. Je koos dit jaar al resoluut voor de weg. Was dit de juiste beslissing als je terugkijkt op je eerste seizoen op de weg? Zeker en vast! Ik had ervoor gekozen om het aantal koersdagen zo laag mogelijk te houden zodat ik frisser aan de start kon verschijnen van de interclubs en die aanpak heeft wel gewerkt. Vorige jaar reed ik ongeveer de helft van de Beker van België wedstrijden mee en kon ik mij twee keer rond plek 20 nestelen. Dit jaar deed ik mee vanaf manche 1 en reed ik onmiddellijk een 6e plaats wat natuurlijk al veelbelovend was voor het algemene klassement omdat er vorig seizoen maar 6 manches waren. Aan het eind van het verhaal was ik uiteindelijk 9e in het algemene klassement, 3e in het jongerenklassement en wonnen we met Stageco-SpecialPaint het ploegklassement.

4. Wat waren voor jouw de hoogtepunten tijdens dit seizoen? De Beker van België in de eerste plaats, omdat ik niet verwacht had om al vanaf mijn eerste volledige campagne mee te doen vooraan in het algemene klassement. Daarnaast de Liedekerkse Pijl waar ik een 80-tal kilometer in de aanval reed met een groep van 25 man met daarbij de halve ploeg van Marlux-Napoleongames en enkele goede renners van het  continentale niveau. In de de finale kwam ik net te kort om mee te gaan met het eerste groepje en uiteindelijk werd ik 20ste. In de spurt werd ik nog geklopt door Klaas Vantornout.

5. Hoe gaan de voorbereidingen eruit zien naar seizoen 2018? Vooral een goede basis leggen. Nu heb ik een kleine twee maand meer de tijd, na men rustperiode vooraleer ik aan de wegwedstrijden ga beginnen en deze maanden wil ik dan ook goed gebruiken om vooral aan kracht te winnen en men klimcapaciteiten wat te verbeteren.

6. Op welke punten wil je volgend jaar progressie boeken? Dit jaar voelde ik dat ik nog wat te kort kom op Ardense beklimmingen zoals die er zijn in de Tryptique Ardennais of de de Ronde van Namen. Dit seizoen wil ik mij in dat soort wedstrijden meer tonen.

7.  Als wat voor type renner zou je uzelf omschrijven? Eerder toeleunend naar het klassieke type. Korter beklimmingen waar de explosiviteit van tel is, liggen me wel goed. Ook is men spurt er op vooruit gegaan en kan ik mooie resultaten neerzetten in massaspurts. De snelste spurt van het pak zal ik misschien nooit hebben, maar ik kan me meestal goed plaatsen en dat is natuurlijk van groot belang.

8. Heb je al bepaalde doelen voorop gesteld voor seizoen 2018? De interclubs voor beloften apart zijn natuurlijk heel belangrijk, zoals Brussel-Opwijk of LBLu23. Daarnaast is wederom de Beker van België van groot belang omdat dit regelmatigheidscriterium voor de ploeg een doel is. Tot slot wil ik een stap voorwaarts zetten in de meerdaagse wedstrijden waar we dit seizoen aan de start zullen staan.
 

Tags: 

Gerelateerde artikels

Volgend seizoen begint Han Devos aan zijn laatste jaar als belofte op de weg. Han zal dit laatste jaar volbrengen bij het Home Solution-Soenens Cycling Team. "Na de resultaten van dit seizoen wilde ik wel een stap hogerop zetten en Home Solution-Soenens Cycling Team toonde het meeste...
Han Devos won in Overijse de GP Garage Defrancq. Het is voor Han zijn tweede zege op rij. Hij won begin deze week nog de wedstrijd in Linden. Han Devos: "We stonden met 95 renners aan de start en een sterk deelnemersveld met een aantal renners van opleidingsploegen van profteams. Het tempo...
Han Devos zal vanaf 2015 de overstap maken naar Balen BC, welke zal fungeren als de jeugdopleidingsploeg van Vastgoedservice-Golden Palace. Han mocht gisteren nog het zegegebaar maken in Alsemberg. "Vanaf 1 januari ga ik naar Balen BC wat nu de opleidingsploeg is voor Vastgoedservice-Golden...
De 97ste Grote Prijs 'Slag der Zilveren Helmen' werd gewonnen in een massaspurt door Han Devos. Het is voor Han zijn derde zege op rij. Han Devos: "Het beloofde een snelle wedstrijd te worden in Halen door een sterk deelnemersveld. Ik wist van vorig jaar dat het op dat parcours...
Han Devos,belofte van het Stageco Special Paint Cycling Team, heeft besloten om zijn crossfiets in te ruilen voor zijn wegfiets. Han zal zich vanaf dit seizoen volledig concentreren op de weg. "Ik heb besloten om definitief te stoppen met veldrijden en me volledig te focussen op de weg. De...
Vanaf woensdag 5 augustus start de ronde van Vlaams-Brabant. Het zal dit seizoen één van de weinige meerdaagse wedstrijden worden in ons land.  Aan de start verschijnen 25 ploegen met elk 7 renners.  Wij peilden bij de renners hoe hun conditie is, wat ze ervan verwachten en kunnen ze...